Meditace Džbán - očištění mysli od negativního

Meditace Džbán, kterou znali již naši dávní předkové, je velmi účinnou, a přitom zcela jednoduchou technikou na očištění naší mysli od plev, nánosů nesmyslů a negativity. Díky ní se vám podaří odlišit od sebe materiální od duchovního, nepodstatné od důležitého. Navíc se střetnete s duchovním uvnitř sebe a naleznete přímo božský klid! Metoda je tak jednoduchá, že ji zvládne úplně každý. Pokud se jí budete věnovat denně (třeba večer před spaním), účinky se dostaví velmi brzy. Stačí jen začít.

Meditace Džbán
z knihy Sensei ze Šambaly kniha první. Najdete ji rovněž v knížce Duchovní praktiky a meditace od A. Novych.

Stoupněte si pohodlně, nohy na šířku ramen. Ruce se musí navzájem dotýkat konečky roztažených prstů na úrovni břicha. Koneček ke konečku, tedy palec k palci, ukazováček k ukazováčku, a tak dál (během meditace dochází k cirkulaci určitých energií uvnitř organizmu a konečky prstů uzavírají tento okruh. Kromě toho dochází k podráždění nervových kožních receptorů, které se nacházejí na konečcích prstů, a to má příznivý, uklidňující vliv na mozek).

Je nezbytné, abyste se uvolnili, zahnali všechny myšlenky a soustředili se pouze na normální dýchání. Pak, když už dosáhnete stavu plného uvolnění ve všech končetinách a pocitu vnitřního pokoje, začínáte si představovat, že jste džbán. Tedy, vrchní část vaší hlavy je jakoby seříznuta, tak jak je to u džbánu... Místem, kde pramení voda, je duše (oblast Solar Plexus). Tato voda zaplňuje celé tělo a nakonec jej přeplní, vylévá se přes okraj džbánu, stéká po těle a vchází do země. Jak voda zaplňuje tělo a vytéká do země, spolu s ní vytékají také všechny špatné myšlenky, všechny problémy, celá ta špína a neklid, které jsou v lidském rozumu přítomny. Člověk se jakoby vnitřně očišťuje od toho všeho. A když se takovýmto způsobem očistí, pak začíná pociťovat přesné rozdělení duše a mysli. Přičemž se jedná o duši, která se nachází uvnitř něj, a o duši, která se nachází nad džbánem, která sleduje tento proces.

Nakonec pak proveďte dva hluboké, prudké nádechy a výdechy. Prudce sevřete a rozevřete pěsti. Otevřete oči.

Poznámky k meditaci od studentky Učitele

"Pod vedením Senseie jsme začali provádět tuto meditaci. Snažila jsem se představit si, že jsem džbán. Ale moje představivost formovala tento obraz jaksi polovičatě, protože rozum vůbec nesouhlasil s tímto vymezením. Tak už jsem si nic nedokazovala a jen jsem představila, že „jsem prostě džbán“ a soustředila se na „vnitřní pramen vody“. A hned se ve mně objevil zajímavý pocit, jako by moje vědomí ustoupilo dovnitř mě, do duše, a soustředilo se ve sluneční pleteni. A tento bod se začal postupně rozšiřovat spolu s křišťálově čistou vodou, která se točila ve spirále. Nakonec bylo vody tak moc, že vytryskla a naplnila vší svou příjemnou proudící vláhou celé tělo. Když se takto „nádoba“ zaplnila, pak se tento příjemný pocit „vylil přes okraj“. Vlna nějakého rozechvělého mravenčení mi začala běhat po těle odshora dolů, vcházela jakoby do země. Představila jsem si, že se mé tělo očišťuje od všech špatných myšlenek. A v jakémsi momentě mi začalo být uvnitř tak dobře, tak příjemně, tak radostně, že jsem to nevydržela a lehce jsem se odchýlila od meditace a vnitřně poděkovala z celé duše Bohu za všechno, co mi v životě dal, a za všechnu jeho obrovskou Lásku ke svým dětem. V následující chvíli jsem si nečekaně všimla, že mé vědomí, tedy „já“ – pravé, se nachází jakoby nad tělem. A samotné tělo se vůbec tělu ani nepodobalo. Z hlavy „džbánu“ vycházely tisíce tenkých různobarevných nitek, které ve svém stálém pohybu vcházely do země. A v hloubce samotného džbánu zářilo něco jasného, co měnilo barvy těchto nitek na sytější odstíny. Byla to krása přímo čarovná. Ale najednou jsem uslyšela melodický hlas Senseie, který se ke mně donesl odkudsi zdaleka:

„A teď proveďte dva hluboké, prudké nádechy a výdechy. Prudce sevřete a rozevřete pěsti. Otevřete oči.“

Rychle jsem přišla do smyslu. Ale stav této vnitřní euforie zůstal někde v hloubi mého „já“. Jak se pak ukázalo, každý z kamarádů prožíval tento stav jinak. Starším klukům se dařilo ještě lépe než mně a mí kamarádi prožívali všechno jen na úrovni „holých“ představ. Sensei jim řekl, že je to zpočátku u spousty lidí běžné. Ale pokud budou každý den doma usilovně trénovat a pokud si budou přát zlepšit své morální kvality je možné za nějakou dobu dosáhnout určitých pocitů a poté se naučit stále kontrolovat své myšlenky. Hlavní je věřit v sebe, ve své síly a nezahálet.

opis z knihy Sensei ze Šambaly kniha první. Najdete ji rovněž v knížce Duchovní praktiky a meditace od A. Novych.

AllatRa